ساخت دکل خود ایستا

ساخت دکل خود ایستا

دکل های خودایستا به دکل هایی گفته میشوند که دارای ۳ یا ۴ پایه بوده و پایه ها با اعضای خرپایی به هم متصل می شوند.نصب دکل خود ایستا بدون استفاده از کابل های مهار نصب شده و مبنای طراحی آنها تحمل نیروهای برشی و گشتاورهای خمشی و پیچش در پایین دکل است . در ادامه  با بدر رایان جنوب همراه باشید تا با جزئیات بیشتری در مورد ساخت دکل خود ایستا و انواع آن آشنا شوید

ساخت دکل خود ایستا

۳- دکل های خود ايستای چهارپايه
این نوع دکل ها بصورت چهارپایه بوده که معمولاً تمام قطعات دکل از نبشی ساخته می شود و بوسیله پیچ و مهره به یکدیگر متصل می گردند . این دکل ها برای بارهای زیاد طراحی شده و معمولاً برای ارتفاع های بلندتر از ۶۰ متر اجرا می شوند .

۴- دکل های خود ايستای سه پايه
دکل های خود ایستا سه پایه ، دکل هایی هستند که بصورت مشبک بوده و دارای سه پایه می باشد . پایه ها اکثراً از لوله و اعضای داخلی بصورت خرپایی و از نبشی ساخته می شوند. در ساخت پایه ها از نبشی، نبشی ۶۰ درجه ،میلگردهای توپر و و پروفیلهای خمکاری شده نیز استفاده می شوند . اعضای داخلی ( بریس ها ) از نبشی ، لوله و میلگرد ساخته می شوند . این نوع دکل ها برای نصب آنتن های مایکروویو ، آنتن های موبایل و بیسیم استفاده می شوند .

دکل خودایستا ( Self-Support ) :

در  ساخت دکل خود ایستا هر قطعه دارای کد شناسایی منحصر بفرد بوده که در محل مخصوص بخود نصب می شود . معمولا سطح مقطع دکل های خود ایستا با افزایش ارتفاع کاهش می یابد .هر چقدر فاصله پایه ها در پایین ترین نقطه دکل بیشتر باشد ظرفیت بارگذاری دکل (تحت شرایط محیطی ثابت و مقاطع فلزی یکسان) افزایش می یابد . با این وجود  تولید دکل خود ایستا با پایه ای با عرض کم ( narrow base) نیز برای مقاصد مختلف ساخته می شوند .با افزایش فاصله پایه ها می توان فونداسیون زیر هد پایه را بصورت منفرد اجرا کرد در این شرایط هزینه ی ساخت دکل افزایش یافته و هزینه اجرای پی کاهش می یابد . در مقابل چنانچه فاصله پایه ها از حد مشخصی کمتر باشد . هزینه ساخت دکل کاهش یافته و با توجه به افزایش ابعاد فونداسیون یکپارچه زیر دکل ؛ هزینه اجرای پی افزایش می یابد .در عمل با توجه به شرایط محیطی و محدودیت های عملیاتی و مالی می توان حالتی بهینه را اجرا نمود .

با توجه به شرایط ساخت ؛ امکان ساخت دکل خود ایستا با اجزای پیچ و مهره ای یا جوشکاری شده و یا ترکیبی از دو روش وجود دارد . اجزای داخلی دکل خود ایستا در اشکال گوناگون طراحی و ساخته می شوند . اجزای داخلی با نمای K شکل ؛ X شکل و یا Z شکل از مرسوم ترین طرح های مورد استفاده در دکل خود ایستا هستند .در طراحی دکل های خود ایستا از آیین نامه های مختلفی مانند  Tia222G ، Aisc  و سایر آیین نامه های مربوطه استفاده می شود . نوع فونداسیون دکل های خود ایستا با توجه به پارامترهای مختلفی مانند میزان بارگذاری دکل ، موقعیت جغرافیایی نصب دکل ، جنس خاک محل اجرا ، هزینه های مربوط به تهیه بتن و همچنین نیروی انسانی تعیین می شود .

تولید دکل خود ایستا

ساختار دکل های خود ایستا بگونه ای است که در یک یا دو پایه دکل نیروی بالابرنده (Uplift) و در یک یا دو پایه دیگر نیروی فشاری رو به پایین به فونداسیون اعمال می شود .به همین دلیل و با توجه به وجود گشتاور کوپل در پای دکل ، مهمترین پارامتردر طراحی فونداسیون دکل های خود ایستا “واژگونی” می باشد .

انواع دکل خود ایستا عبارتند از :

  • سه پایه لوله نبشی : نوعی از دکل های خودایستا هستند که مقاطع مورد استفاده در آن ها شامل لوله و نبشی می باشد .
  • سه پایه تمام نبشی : در دکل های خود ایستا سه پایه تمام نبشی کلیه المان های دکل از نبشی ساخته می­ شوند .
  • چهار پایه تمام نبشی : این نوع دکل­ها دارای چهار پایه بوده و کلیه مقاطع مورد استفاده از نوع نبشی هایی استاندارد با دو بال مساوی می ­باشد.
  • ICB : دکل­های ICB (intermediate compact ballast) نوعی از دکل­های خودایستا سه پایه هستند که بصورت پیش ساخته و در قطعات ۶ متری ساخته می­ شوند .
  • RDS : دکل های RDS به عنوان راه حلی سریع جهت راه ­اندازی سایت ارتباطی تلفن همراه شناخته می ­شود . این دکل ها دارای فونداسیونی پیش ساخته بوده که بصورت صفحات بتنی بر روی یکدیگر قرار می­ گیرند .

دریافت مشاوره و سفارش

برای ثبت سفارش یا دریافت اطلاعات بیشتر و مشاوره با شماره تماس ما در ارتباط باشید 5200-061

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که موضوع گوگل است Privacy Policy and Terms of Use.

من با این شرایط موافق هستم .

Shopping cart